تست الکتروکاردیوگرام (ECG) یک آزمایش ساده است که می تواند برای بررسی ریتم و فعالیت الکتریکی قلب استفاده شود. برای تشخیص اغلب بیماریهای قلبی می تواند اولین گام بررسی باشد.

دستگاه الکتروکاردیوگرام از طریق حسگرهای متصل به پوست مچ دو دست و پا ها و جلوی قفسه سینه سیگنال های الکتریکی تولید شده در قلب را به دستگاه ارسال می کند و دستگاه آن را به شکل امواج الکتریکی قلبی ثبت می کند. هر نوع تغییر در امواج لیدهای نوار قلب می تواند نشانه یک بیماری باشد که توسط متخصص قلب و عروق تفسیر می گردد.

انجام نوار قلب باید توسط افراد با تجربه انجام شود و دقت کافی برای نصب لیدهای اندامی و ترتیب لیدهای قفسه سینه را داشته باشد.

حین انجام تست نوار قلب به همراه داشتن وسایل الکترونیکی مثل موبایل و زیور آالات فلزی ممکن است سبب ایجاد پارازیت در نوار قلب گردد، لذا توسیه می شود موقع انجام نوار قلب وسایل فلزی و الکترونیک رو از خود دور سازید.

توجه: ECG اغلب در کنار سایر آزمایش‌ها برای کمک به تشخیص و نظارت بر شرایط مؤثر بر قلب استفاده می‌شود. می توان از آن برای بررسی علائم یک مشکل قلبی احتمالی مانند درد قفسه سینه، تپش قلب (ضربان ناگهانی قابل توجه قلب)، سرگیجه و تنگی نفس استفاده کرد.

ECG برای تشخیص چه بیماریهایی کمک کننده است؟

آریتمی : جایی که قلب خیلی آهسته، خیلی سریع یا نامنظم می‌زند بیماری عروق کرونر قلب: که در آن جریان خون قلب توسط تجمع مواد چرب مسدود یا قطع می شود.
حملات قلبی : زمانی که جریان خون به قلب به طور ناگهانی مسدود می شود
کاردیومیوپاتی: زمانی که دیواره های قلب ضخیم یا بزرگ می شوند

پیگیری های درمان بیماران : می‌توان از ECG در طول زمان برای ارزیابی عملکرد الکتریکی قلب فردی که قبلاً به بیماری قلبی مبتلا شده و یا داروهایی مصرف می‌کند که به طور بالقوه بر قلب تأثیر می‌گذارد؛ بهره گرفت.

نحوه انجام ECG

روش های مختلفی برای انجام ECG وجود دارد. به طور کلی، این آزمایش شامل اتصال تعدادی حسگر کوچک و چسبنده به نام الکترود به بازوها، پاها و قفسه سینه است. اینها توسط سیم به دستگاه ضبط ECG متصل می شوند.

برای آمادگی در آزمون نیازی به انجام کار خاصی نیست. می توانید از قبل به طور معمول غذا بخورید و بنوشید.

قبل از اینکه الکترودها متصل شوند، معمولاً باید لباس بالایی خود را درآورید و سینه شما ممکن است نیاز به تراشیدن یا تمیز کردن داشته باشد و محل برخورد الکترودها با پوست باید با آب یا ژل مرطوب شود تا رسانایی امواج را بالا ببرد. بعد از نصب حس گرها دکمه ثبت امواج زده شده و دستگاه عملکرد الکتریکی بیمار را ثبت و پرینت می کند.