تست استرس نحوه عملکرد قلب در حین فعالیت بدنی را نشان می دهد. همچنین ممکن است تست ورزش استرس نامیده شود. ورزش باعث می شود قلب قوی تر و سریع تر پمپاژ کند. تست استرس می تواند مشکلات مربوط به جریان خون در قلب را نشان دهد.

تست استرس معمولاً شامل راه رفتن روی تردمیل یا دوچرخه ثابت است. یک پرستار و یک پزشک متخصص قلب و عروق همزمان ریتم قلب، فشار خون و تنفس شما را در طول آزمایش زیر نظر دارد. به افرادی که نمی توانند ورزش کنند ممکن است دارویی داده شود که اثرات ورزش را ایجاد کند.

توجه: در صورت داشتن علائم بیماری عروق کرونر یا ضربان نامنظم قلب که آریتمی نامیده می شود، پزشک ممکن است تست استرس را توصیه کند. این تست به پزشک کمک می کند که؛ تصمیمات درمانی درست بگیرد، میزان جدی بودن یک بیماری قلبی را برآورد کند و یا اینکه درمانهای انجام شده چقدر به بهبود شرایط قلب کمک کرده است. تست استرس می تواند نشان دهد که آیا جراحی، مانند تعویض دریچه یا پیوند قلب، ممکن است یک درمان بی خطر باشد یا خیر.

انجام تست استرس:

انجام تست استرس معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد که شامل زمان آماده‌سازی و زمان انجام تست واقعی می‌شود. بخش تمرین فقط حدود 15 دقیقه طول می کشد. معمولاً شامل راه رفتن روی تردمیل یا رکاب زدن با دوچرخه ثابت است. اگر نمی توانید ورزش کنید، دارو را از طریق IV دریافت خواهید کرد. دارو اثر ورزش را روی قلب ایجاد می کند.

قبل از تست استرس

پزشک معمولاً در مورد سابقه پزشکی شما و اینکه چند وقت یکبار و چقدر سخت ورزش می کنید سؤالاتی می پرسد. این به او کمک می کند تا تصمیم بگیرد چقدر می توانید در طول آزمایش ورزش کنید. پزشک شما معمولاً به قلب و ریه های شما گوش می دهد تا مشکلاتی را که ممکن است بر نتایج آزمایش شما تأثیر بگذارد بررسی کند.

در طول تست استرس

پرستار مسئول انجام تست، لیدهای چسبنده ای به نام الکترود را روی قفسه سینه و گاهی اوقات دست ها و پاها قرار می دهد. موهای بدن ممکن است برای کمک به چسبیدن لید ها تراشیده شوند. این لیدها ریتم قلب را ضبط می کنند. سیم‌ها را به رایانه متصل می‌کنند که نتایج آزمایش را نشان می‌دهد یا چاپ می‌کند.در این بخش از آزمایش که معمولاً نوارقلب ( ECG) انجام می شود.

یک کاف روی بازوی شما فشار خون شما را در طول آزمایش چک می کند. ممکن است از شما خواسته شود که در طول آزمایش در یک لوله نفس بکشید تا نشان دهید که در طول ورزش چقدر می توانید نفس بکشید.

ورزش ممکن است روی تردمیل یا دوچرخه ثابت باشد. سرعت در ابتدا آسان است. با ادامه آزمون، تمرین سخت تر می شود. برای حفظ تعادل می توانید از نرده روی تردمیل استفاده کنید. محکم نبندید، زیرا ممکن است روی نتایج تأثیر بگذارد. ورزش تا زمانی ادامه می یابد که ضربان قلب شما به سطح مورد نظر برسد. در صورت بروز علائمی مانند:

  • درد قفسه سینه متوسط تا شدید.
  • تنگی نفس شدید.
  • فشار خون بالا یا پایین غیرمعمول.
  • ریتم قلب نامنظم.
  • سرگیجه.
  • خستگی.

اگر نمی توانید در طول تست استرس ورزش کنید، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارو را با تزریق IV به شما می دهد. این دارو جریان خون را به قلب افزایش می دهد. ممکن است احساس گرگرفتگی یا تنگی نفس کنید، درست مانند زمانی که ورزش می‌کردید. ممکن است دچار سردرد شوید هر زمان که خیلی ناراحت شدید می توانید آزمایش را متوقف کنید. در صورت وجود نگرانی در مورد نحوه عملکرد قلب شما در طول آزمایش، ممکن است ارائه دهنده مراقبت شما آزمایش را متوقف کند.

بعد از تست استرس

پس از انجام ورزش، ممکن است از شما خواسته شود که چند ثانیه ثابت بایستید و سپس مدتی دراز بکشید. ارائه دهنده مراقبت شما مراقب مشکلاتی است که ضربان قلب و تنفس شما پس از تمرین بهبود می یابد. وقتی آزمایش انجام شد، می‌توانید به فعالیت‌های معمول خود بازگردید، مگر اینکه پزشک شما خلاف این موارد را با توجه به شرایط شما توصیه کند.

نتایج تست استرس به پزشک متخصص قلب شما کمک می کند تا درمان شما را برنامه ریزی یا تغییر دهد. اگر آزمایش نشان دهد که قلب شما خوب کار می کند، ممکن است نیازی به آزمایشات بیشتری نداشته باشی ولی .اگر آزمایش نشان دهنده احتمال وجود بیماری عروق کرونر باشد ممکن است نیاز به تست تهاجمی تری به نام آنژیوگرافی کرونر نیاز داشته باشید. این آزمایش به پزشک کمک می کند تا انسداد شریان های قلب را ببینند.

اگر نتایج آزمایش خوب باشد اما علائم شما بدتر شود؛ ممکن است پزشک برای بررسی های بیشتر تست هایی مانند اسکن هسته ای یا تست استرس اکوکاردیوگرام را توصیه کند که با انجام این آزمایشات جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد قلب به دست آورد.